logomamaninjashop

Кулинарно Еuro2020

Докато светът тръпне за финала на Европейското по футбол, в любимата ни група сол&пипер със същата страст се вихри "Кулинарно Еuro2020." Фамозните кулинари от групата можеха да избират по една държава, участваща в дневните футболни срещи, и да представят националната ѝ кухня, като сготвят ястие и публикуват рецепта и снимка.

Това са рецептите, които стигнаха до полуфинал в оспорваното състезание за кулинарни шедьоври. И самите рецепти, и описаните покрай тях истории са толкова интересни, че заслужават и прочит, и приготвяне! Успех :)

Радостина Гюрова

Днес посещаваме любимата ми Дания. Още като се запознахме с мъжа ми, ми съобщи тържествено, че иска да ходи до Фарьорски острови. Викам си: този е луд, но погледнах снимки и онемях. Оттогава, при всяка възможност ходим до Копенхаген и на Фарьори. Живот и здраве, в края на август заминаваме пак, за да хванем края на midnight sun. Дания е една от най-щастливите държави в света. Не ги виня! Чувствам се на място там. Държавата на hygge! Напоследък в IG и FB стана много модерно да се споменава тази дума от инфлуенсърите. Беше ми супер смешно, че една дама беше сложила бири и беше писала hygge time. За мен хюге няма описание, то е цялостно чувство докато вървиш по спокойните, чисти улици и се наслаждаваш на хората, които живеят навън, независимо от времето. На запалените фенери по улицата, интимна атмосфера, малки кафенета с мили хора. Хапнете по един “дениш”, който всъщност е измислен във Виена с чаша ароматно кафе. Да, датчаните пият най-много кафе в света. Покарайте колело с кош, разходете се в Тиволи, а защо и да не поплувате на пристанището. Дания е всичко, което искам от една държава и начин на живот. А Фарьорски острови са част от територията, и допълват перфектно животът, който копнея да водя. Днес представям следните рецепти: Sternjeskud или сандвич падаща звезда - отворен сандвич с черен хляб, панирано филе треска, скариди, пушена риба, хайвер, аспержи. Рибна супа с праскови от Фарьорски острови. През май 2019-та решихме да изкараме 10 дена на островите и да ги обиколим. Едната екскурзия беше до остров без коли, до който стигнахме с ферибот и много бурно море/океан. Там ни чакаше традиционен обяд, а част от него беше тази супа. Домакинята ни ми даде рецептата, и я правя за пръв път. Вкусът е много интересен и неповторим.
Sternjeskud
Това е вид смьорбро, така че отдолу имам две препечени филийки черен хляб с ядки, намазани обилноооооооооо с масло. Все пак смьор, нали (масло).Отгоре има две панирани филета треска, сос тип коктейлно скариден, малки скариди, които в Дания са сурови. Тук няма как, та моите са на тиган. Може и мариновани, но аз имах замразени. После пушена сьомга, отгоре сложих и накъсано рулце от рак, малко хайвер, по принцип е с черен и червен, нооооооо нямах, сложила съм розов..... close enough.

212409680 10158705671403172 2180708666352012450 n

Супа с риба и праскови

Някой може и да се чуди как е възможна такава комбинация. Но супата не е сладка, а по-скоро е трудна за описване. Когато я опитах за първи път, ни беше приготвена от местна жителка на остров на Фарьорите, на който няма коли. Какъв рай! Беше ни интересно какво има в нея, не усетихме да има плодове, но имаше лека сладост. Та попитах аз какво има, аджеба в супата....праскови, домати...и разни други неща. Спогледах се мъжа ми, викам си може да не чувам добре, тя имаше леко лош английски, а ние фарьорски никога няма да проговорим, се опасявам. Но не, праскови са си.

За 3 порции:

половин глава лук
1 скилидка чесън
1 чл къри
един по-едър домат, на кубчета
зеленчуков и рибен бульон
200 гр праскови от консерва (не компот)
100 мл сметана за готвене, течна
250 треска или друга бяла риба
една-две шепи скариди
сол, пипер

Задушаваме лука и чесъна, добавяме доматите, бульоните и варим 10 мл. Режем прасковите на кубчета и ги добавяме със сметаната, добавяме и рибата (аз я бях сварила, за да имам бульон). Добавяме скаридите и кърито накрая и сервираме. Имаме резени краставица, лимонче, яйце, копър и аспержи.

214011273 10158705671238172 5798428692282035018 n

Лора Райчева

Hej kære mennesker!
Туй горе се произнася Хай кеъ минескъ и означава: "Здравейте, мили хора!" на датски. Или поне така твърди гугъл. Ставам си аз сутринта, разхождам кучето, после шляпам боса по тревата в двора, казвам “добро утро” на зеленчуците в градината и се настанявам с голяяяяма чаша безкофеиново кафе под градинската шатра, да се порадвам на сутрешния хлад и тишината. Доволна съм, защото знам какво ще готвя днес - английска закуска сутринта и пиле джърк за обяд. И докато си тъна в доволство, преглеждам фейсбук и ми излизат цели ДВЕ публикации за английска закуска от групата. Засрамвам се, че докато още отварям лявото си око и се опитвам да се докарам до състояние да издавам поне звуци, други жени вече са сготвили, снимали, качили и (надявам се) изяли тези божествени английски закуски. И в този момент се сещам, че докато братовчедка ми учеше в Дания, веднъж моите и нейните родители се метнаха на един самолет до Германия, от там с кола под наем към нея в Дания и се върнаха след едно прилично пътешествие след седмица много щастливи. А всичките им истории започваха или завършваха с храна. Бяха си похапвали доволно и вкусно и дори лошото датско време не беше помрачило това тяхно чревоугодническо задоволство. Та се плесвам по челото и си викам “ясна е работата, ще готвя Дания днес”. Ровя си аз, търся си рецепти, удържам се да не пиша на братовчедка ми “стига си работила, скачай на скайпа, да ми разказваш рецепти” и попадам на Smørrebrød. Това вече даже не мога да изпиша как се произнася, защото звучи на марсиански, но означава отворен сандвич. Общо взето може да има всичко отгоре, но датчаните винаги слагат някаква риба, пресни зеленчуци и основа, която е или доматена (пюре, гъст сос) или млечна. И винаги ръжен хляб. Харесва ми идеята, освен това винаги имам ръжен хляб вкъщи, та започвам леко да се чувствам датчанка. Отварям хладилника и вадя всичко подходящо. Оказва се, че имам един чудесен, гъст доматен сос от едни тиквички от вчера (защото вкъщи нали “морски работи” не ядат, та вчера получиха тиквички с доматен сос, докато аз се наслаждавах на “нещо испанско със сос”), но имам и филаделфия, която също ми звучи идеална за основа и бързичко решавам да направя два различни. 10 минути по-късно вече ги снимам, а след още 5 ям и се наслаждавам с огромно учудване КОЛКО ВКУСНО Е ТОВА.
Хапка от единия, хапка от другия, за да реша кой ми харесва повече. Сандвичите са вече наполовина, а аз все още не знам кой ми е фаворит... Когато ги изядох реших - обичам и двата и точно така в комплект се превръщат в една от любимите ми закуски. За обяд си избрах Brændende kærlighed, което също ми е невъзможно да произнеса, но означава Изгаряща любов. Не е ли страхотно име за храна това! Иначе е простичко - картофено пюре, а върху него карамелизиран лук и бекон. Аз вместо бекон използвах месо от едни ребърца. Стана много вкусно. Изпих една биричка с него и после мноооого ми се доспа, та ударих една следобедна дрямка за разкош. Абе, чуден ден ми се получи - вкусна храна, ледена бира, следобеден сън. Иска ми се европейското да продължи цяло лято.
Обобщено, днес готвих:
Smørrebrød в два варианта. На първия разбърках филаделфия с копър и я намазах за основа на плътен, неравномерен пласт. Отгоре сложих прясна червена чушка, краставица, лук, риба тон. Леко полях със зехтин и поръсих с още копър. За втория използвах гъст доматен сос с чесън и магданоз, а отгоре сложих само лук и риба тон, плюс отново малко копър и зехтин.
213553740 6375969995753773 4950879598580378233 n
Brændende kærlighed - картофено пюре (правя го винаги от нарязани на кубчета картофи в малко вода и сол, като целта е когато се сварят, водата да се е изпарила и само да ги намачкам на едро с вилица. По този начин нишестето остава в тях, а не ми се налага да беля горещи варени картофи. После прибавям много масло). В тиган карамелизирах лук със сол, черен пипер и масло. След това месото (беше предварително изпечено), го нарязах на жулиени и мина и то през тиганчето с масло и мъничко кимион. Целях да получи златен загар.
215067777 6375972922420147 4739097780342843530 n

Tania Anguelova
Традиционната английска закуска( “full English breakfast” или “fry-up”), обикновено включва бекон и яйца, наденички, пържени гъби и домати, печен боб в сладък доматен сос, запечени с масло филийки хляб и понякога парчета черен пудинг(кървавица). Всичко това е поднесено с чаша чай или кафе. Тази закуска е толкова популярна в Англия, че някои ресторанти я сервират през целия ден. Тъй като е много калорична и засищаща може да замени и обяда. По принцип всички продукти се пържат в тиган, но повечето могат да се изпекат и във фурната или на грил.
Ето какво ви е необходимо за една порция:
2 дебели резена бекон
2 яйца
2-3 броя тънки свински наденички
1/2ч.ч печен в доматен сос боб от консерва
1 домат, разрязан на половина
Наколко гъби, нарязани на ивици
2 филийки хляб
Сол и черен пипер
Беконът и наденичките се изпържват на тиган до готовност. Преместват се в чиния застлана с готварска хартия, за да попие част от мазнината. Отделилата се мазнина се отстранява от тигана и в него се загрява малко олио. Прибавят се гъбите, поставят се доматите с разреза надолу, прави се място за яйцата и се чукват двете яйца. Всичко се запържва до готовност. Филийките хляб се изпържват в малко масло или се препичат. Бобът се затопля. В затоплена чиния се нареждат всички съставки на закуската. Сервира се с чай или кафе!
210710476 10219692997131534 617058984240243611 n
Мария Стирянова

“Отворен” сандвич се приготвя от една филийка ръжен хляб и много гарнитури отгоре. Нарича се “сморебрьо” и датчаните го смятат за типичната си национална храна. Приема се, че произлиза от обичая на работниците и фермерите от средата на ХІХ век да обядват филия хляб, върху която са наредени резени от снощната вечеря – студено месо, риба, сирена, пастет от черен дроб. Някои от най-популярните съчетания включват печено говеждо, сос “ремулад”, резени лук на скара и кисели краставички; свинско, червено зеле, краставица, сушени сини сливи и портокал; пушена змиорка с яйца на очи, маруля, магданоз и лимон. Особено любим е сандвичът, наречен “нощната закуска на ветеринаря” – ръжен хляб, пастет от дроб, пушен бекон, желиран месен сос, осолено телешко, три кръгчета лук и накълцан пресен копър. Казват, че тайната на “сморебрьо” се крие в ръжената филийка хляб, покрита плътно с масло, върху която се редят останалите компоненти. Датчаните изяждат 8,5 милиона ръжени филийки всеки ден. Точно този хляб придава истински изтънчения вкус на датския сандвич. Моят любим е този с пушена сьомга, лимон и копър. А вашият?
211576729 226972779270859 8521003453665871373 n

Biliana Heidler

Какво прави всеки от нас ежедневно като застане пред отворения хладилник. Правилно! Пита се: "Какво ще готвя днес?" Много от нас имат план за седмицата. Правят списък, пазаруват целенасочено. Други пък пазаруват спонтанно и готвят от днес за днес. Каквото и както им хрумне или им се прияде. Всичко зависи от индивида и от навиците. Затова има и безкрайно много отговори на този екзистенциален въпрос, но днес ще наблегна на най-често срещаните стандартни:
1. Ще трябва да пазарувам, хладилникът е празен.
2. Ще дояждаме. Има толкова много готвено.
3. Остана ми този продукт от вчера, ще го оползотворя, преди да го хвърля/да се развали.
Още вчера се чудех какво ще правя с половин консерва бял боб останала от обед?‍♀️? Ами как какво: ЗАКУСКА! При това не каква да е, а Full English breakfast.

Full English breakfast се състои от:

Наденички в тиган

Бекон в тиган

Яйце (на очи или бъркано) в тиган

Препечен хляб

Гъби на грил програма във фурната 20-30 минути

Домати на грил програма във фурната 20-30 минути

Запържен боб в сос

Портокалов сок или с Earl Grey

Сега е моментът да призная, че едната ми братовчедка живя в Лондон само 18 години. Случвало ми се е да попадам на острова и често сме умували за разликата между английската и континенталната закуска. Признавам, в повечето случаи във френско кафене или в индийски ресторант. Сосът за боб го правя сама, а не като англичаните готов от консерва. Запържвам червен лук, ситно нарязани малък морков и голям домат, червен и черен пипер и съвсем малко червена чушка до омекване, заливам с малко топла вода и пасирам. Добавям боба и оставям да къкри 5-8 минути. Слагаме всичко в една чиния и се наслаждаваме на пълноценна вечеря, прощавайте обяд, а не закуска беше :).
181989427 10226168620820518 2024296096731742643 n
За всички, които отказват да хапнат Full English breakfast в 06:30 c.e.t предлагам porridge без масло и без сметана. Просто овесена каша с плодове. Овесени ядки, прясно мляко и вода в съотношение 1:1:1 се кипват в тенджерка, като добавям мед и канела на вкус. Намалявам котлона на 3 и оставям да ври 7-8 минути. През това време се нарязват плодове на вкус на дребно и накрая се смесват с овесената каша. Днес при мен са ягоди и праскови.
211271759 10226168621220528 3286922508632446816 n

Вижте също:
Последно променена в Неделя, 11 Юли 2021 17:17

Вижте тази публикация в Instagram.

World is such a lovely playpen! #babybobby

Публикация, споделена от Maria Peeva (@mimipeeva) на

Бисквитки

Използвайки нашия уебсайт, вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ /сookies/ . Повече информация Приемам