За да не страда детето ни от затлъстяване

10 полезни съвета за родителите

През 2017-а година Световната здравна организация публикува изследване, според което България е на пето място в Европа по детско затлъстяване. Национално изследване за храненето на населението над една година, правено у нас, установява значително нарастване на затлъстяването при момчетата до петгодишна възраст - 7,1 на сто през 2014 г. при 3,3 процента през 2004 г. При момичетата, в същата възрастова рамка, се забелязва обратната тенденция - на намаляване на затлъстяването и консумиране на все повече полезни храни. За България най-големият проблем е прекомерната консумация на сол - около два пъти повече от необходимото количество, както и обездвижването. В същото време страната ни е на последно място в ЕС по прием на прясно мляко. Тревога буди и фактът, че българските деца се застояват сравнително дълго пред телевизора или компютъра. Българчетата са пред екрана средноседмично около 25-26 часа, за разлика от холандчетата (14 часа) и връстниците им в Гърция (17).

Защитата от затлъстяване е задача, с която родителите могат да се справят. Ясно е, че всеки има различни гени, но в голяма степен теглото зависи от начина на живот и хранене, а те се възпитават в семейството.

1. Научете детето да закусва пълноценно

„Закуската изяж сам, обяда подели с приятели, а вечерята дай на врага си“ – в тази банална поговорка има много истина. Пълноценната закуска ни защитава от натрупването на наднормено тегло.

През юли 2017 година, учени от Калифорния обявиха резултатите от изследване, в което участват повече от 50 хиляди души. В продължение на няколко години тези хора попълвали въпросници, в които описвали храненето си. Резултатите показват, че пълноценната закуска води до снижаване на Индекса на телесната маса (ИТМ). Изследователите установиха и кой е оптималният интервал между закуската и обяда – 5-6 часа.

2. Телевизорът, компютърът и смартфонът са врагове на детето

Движението не е само живот, но и нормално тегло. Днес по улиците рядко ще видиш деца, които тичат, скачат или играят с топка. Затова пък с часове седят пред екраните на телевизора или лаптопа. И това е норма в начина им на живот. Детето има нужда от физическа активност. Тя му помага да изгори излишните калории, да подобри паметта и вниманието си и като следствие - да повиши успеха си. Особено вредно е храненето пред екрана. Когато детето е увлечено от интересно филмче, не обръща внимание на вкуса на храната и количеството й, следователно пропуска и момента на засищане. Това повишава склонността му към преяждане.

3. Ограничете сладките газирани напитки

Тези напитки са един от основните източници на добавена захар. Тя прониква в организма незабелязано и го натоварва с „празни“ калории. През 2010-а година, изследване на 4000 души показало, че консумацията на сладки газирани напитки повишава риска от затлъстяване с повече от 37 %.

Главният мозък на детето, което обича храните и напитките със захар, се настройва на „сладка вълна“. Известно е, че този вид продукти повишават изработването на допамин – хормонът на удоволствието. Затова и на детето му се иска все повече и повече от тези храни. Разбира се, не можем да го лишим напълно от лакомства. Но контрол върху количеството е нужен.

4. Не настоявайте да се изяжда всичко

Всяко дете има различен апетит и това е нормално. Много майки и баби обаче смятат, че празната чиния е залог за здраве. Мисията да нахраним детето до последната хапка и на всяка цена не води до нищо добро. Ако то отблъсква чинията и отказва да дояде супата или основното, най-вероятно в организма му е сработил естественият индикатор за насищане. Когато го принуждаваме да яде – още една лъжичка за мама, за баба, за тате – ние се намесваме в работата на този индикатор и я нарушаваме. В бъдеще това може да доведе до преяждане.

5. Сприятелете детето със спорта

Днешните хлапета водят заседнал начин на живот. Но детският организъм има нужда не само да потребява, а и да изразходва калориите. Разбира се, главният мозък е орган, който изразходва енергия, но мускулите също трябва да работят. Физическото развитие подпомага умственото и това е още един повод да запознаем детето си със спорта.

6. Не предизвиквайте емоции, които водят до преяждане

На ниво нервна и ендокринна система съществува връзка между стреса и храненето. По време на ядене тялото се запасява с енергия, по време на стрес – изразходва енергия. Притеснението заради оценките в училище, натовареността с уроци и форми, проблемите с връстниците и упреците на родителите – всичко това е стрес. В подобна ситуация у организма възниква потребност да се запасява и апетитът се повишава. Ако стресът е ежедневие, хранителното поведение на детето се нарушава. За да не преяжда трябва да щадим нервните му клетки.

7. Не го изкушавайте

Много от нас, възрастните, са почитатели на сладкото. В домовете ни, на достъпно и видно място, могат да се видят бонбони, шоколад и т.н., с които редовно и с удоволствие злоупотребяваме. След време се чудим, че детето ни почти не яде, а теглото му расте.

8. Следете големината на порциите

Размерът на чинията влияе пряко върху количеството консумирана храна. Направете един съвсем лесен експеримент. Сложете котлет в голяма чиния. Струва ви се празна, нали? Пържолата в нея съвсем се изгубва. След това я поставете в десертна чиния. Забелязахте ли как изведнъж стана „по-голяма“. Не е нужно да сервираме на детето в голяма чиния. Порциите също не бива да са големи. Ако детето не се нахрани, по-добре да поиска допълнително.

9. Гответе вкусно и здравословно

Много родители са твърде заети, за да приготвят домашна храна. Често семействата се хранят навън. Ако мама няма време да наготви, винаги можем да поръчаме пица. А с пицата детето получава много излишни калории. Домашната храна обаче също невинаги е полезна. Ако хладилникът е пълен с полуфабрикати, които само трябва да бъдат затоплени или запечени, ние не предлагаме нищо по-различно от фаст фуд. Здравословното хранене не изисква особени усилия. Да, необходимо е повече време за приготвянето му, но си струва. Важното е да помним, че полезните хранителни навици се изграждат в семейството.

10. Най-важното - бъдете положителен пример

Това се отнася до всеки аспект на възпитанието всъщност. Може дълго да разказваме на детето за вредата от чипса, снаксовете, бъргърите и всичко, което може да се намери в заведенията за бързо хранене, но ако то ни види как консумираме посочените храни, нищо от казаното няма да бъде възприето сериозно. Децата обичат да ни подражават, така го е измислила природата. Много от нас са искали в детството си да пораснат по-бързо, защото възрастните правят каквото си искат. И ядат, каквото си искат.

За вас подготви Янка Петкова.


Препоръчваме ви още:

Храненето като насилие

Интуитивното хранене – нов метод за регулиране на теглото

Ядат, не си играят

Последно променена в Събота, 10 Март 2018 09:09
Ако искате веднъж седмично да получавате обзор на най-доброто от сайта, можете да се абонирате ето тук.
  1. Най-популярни
  2. Най-нови

Facebook

#thessaloniki #theoldport #justloveit

Публикация, споделена от Maria Peeva (@mimipeeva) на