Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *

Цяло село е нужно,
за да се отгледа едно дете.

Срещу пролетната умора - лесна програма в 6 стъпки

Не е мит, поне при мен. Всяка пролет изпадам в тези ужасни периоди на пролетна умора, когато се чувствам отпаднала, губя обичайното си добро настроение, нерядко и се разболявам. Всъщност всички по-сериозни болести, които съм карала, винаги се проявяват напролет. Загледах се и в момчетата тези дни – въпреки че цяла зима почти не са боледували, и те ми се струват бледи.

 

Време е за пролетно освежаване.

 

Неслучайно март е месецът, в който нашите баби са правили основното почистване, проветряване, изхвърляне на ненужни вещи. Сега започват и постите, за всички, които ги практикуват, а последователите на Дънов тези дни приключват с житния режим. В моето семейство подобни хранителни ограничения не се приемат добре от никого, затова нашата програма срещу пролетна умора е доста по-семпла, но пък работи добре. Никога не съм я възприемала като програма, бих казала, че възникна съвсем спонтанно, но я прилагам всяка година и за ваше удобство, я систематизирах в 6 стъпки.

 

1. Ударни дози слънце и въздух. Когато човек има куче и/или бебе, разходките са задължителни всеки ден, дори и през зимата, но не са чак толкова приятни и желани. Обаче дойде ли март – цялото семейство прекарва на открито минимум час на ден. Няма значение дали сте майка с количка, дали имате куче (идеален повод за дълги разходки) или не, дали работите в офис, нищо не бива да ви спира да си вземете обяда и да го хапнете на открито или пък просто да се поразходите навън през обедната почивка, рано сутринта или след края на работния ден. Напоследък софийските улици са доста запрашени, така че столичани да търсят паркове и градинки, и да стоят далеч от булевардите. Не забравяйте крема за слънце, разбира се. Изгаряла съм ужасно точно през този сезон, особено в обедните часове.

 

2. Витамини в натурален вид. Не ги обичам под формата на хапчета и сиропи. Взимаме ги в този вид само по изрично лекарско предписание и при конкретен дефицит. Наскоро голям австралийски учен обяви, че приемът на мултивитамини няма особени ползи, освен че произвеждате "много скъпа пикня", така че май съм права да ги избягвам. Без никакви претенции да се храним свръхздравословно, у нас на масата винаги има салата и плодове. Момчетата ядат всеки ден сурови плодове или зеленчуци, често хрупат морков или краставица ей така, докато приготвяме салатата. Както казва таткото ни: "Измивам материал за две салати, защото едната я изяждат, докато нарежа другата". Но напролет правя и нещо друго – изкарвам машината за сок на кухненския плот и всеки ден се цедят промишлени количества ябълки, портокали, морков, каквото имам подръка. Една година Косьо беше с нисък хемоглобин и компенсирахме дефицита само със сок от цвекло. Прибирам въпросната машина чак през лятото, когато се появят сезонните плодове. Пробвала съм и смути, което Коко нарича „смучи“, но не можаха да свикнат с тази консистенция, затова наблягаме на фрешовете. Наскоро си купих нутрибулет, така че може би пак ще пробваме "смучита", може пък сега да им харесат.

 

3. Направете си профилактичните прегледи. В моето семейство всяка пролет са задължителни, успявам да замъкна дори нашия татко. Към стандартната ПКК миналата година добавих и изследване на Б12 и Д. Не струва кой знае какво, а моите родители пострадаха много тежко и необратимо заради този въпросен Б12. Напомням ви и за редовните прегледи при гинеколог, мамолог, както и да обърнете внимание на заболяванията, към които сте предразположени. При мен слабото място са бъбреците и затова си правя винаги и такова изследване. За склонните към алергии сега е времето да се подготвят за сезонните дразнители. За Коко обикновено се налага да направим кратък курс с противоалергичен препарат.

 

4. Освежете дома и гардеробите. Може би ще ви се стори странно, че го слагам при мерките против пролетна умора. Но лично на мен ми се отразява много освежаващо да изтърбуша къщата, да заделя всички дрешки, които са омалели на момчетата, да раздам играчки, да изхвърля куп боклуци и неизползвани вещи. Принципът ми е, че щом една година не е използвано – няма да ми потрябва повече. Отново го правим всички заедно – всяко дете отговаря за собствените си вещи. Планирала съм го за този уикенд. Обикновено отнема половин – един ден. А на следващия с огромно удоволствие отивам в мола и си купувам нещо новичко, ярко, свежо и пролетно. Старая се да не прекалявам, защото в крайна сметка и то ще се озове в чувала след някоя година.

 

5. Раздвижете се. Ако сте от моята мързелива порода, която предпочита да си лежи с книжка, крайно време е да се събудим от зимен сън. Щом аз го мога, значи можете и вие. Това, което ми е най-лесно, и много препоръчвам, са петте тибетски упражнения. Не отнемат повече от 15 минути всяка сутрин. Аз ги правя преди да се събудят децата, така ми е най-спокойно. Нужна е само постелка за йога, или плътен килим, нищо друго. Спокойно може да ги правите и по пижама. Накрая на текста ще видите кое видео използвам аз, но след третия ден ще научите упражненията и няма да ви се налага да го гледате. Не бързайте, започнете с две-три повторения и увеличавайте постепенно. Важно е да няма насилване на организма и прибързване.

 

6. Забавлявайте се, обръщайте си внимание, поглезете се. Най-доброто лекарство срещу пролетната умора (и не само), е смехът. Усмихвайте се по-често, шегувайте се, смейте се, не се хабете за дреболии. Направете добро там където можете, а където не можете – усмихнете се и не си го слагайте на сърце. От опит ви го казвам – почнем ли да се вторачваме само в черното, в мрачното, в непоправимото, губим посока. Затова забавлявайте се и си гледайте живота. Отидете на педикюр или на някоя любима процедура. Направете си прическа. Поглезете се. Обичайте се. Знам, че това са все клишета и не откривам топлата вода. Но и аз самата имам нужда понякога да ми се напомни, че човек трябва да се грижи за себе си винаги и на първо място, за да има сили да грее и за хората, които обича.

 

Толкова от мен за пролетната умора. Ще я преборим и тази година.

Мария Пеева

 

Ето и видеото с въпросните тибетски упражнения. Дишането при тях е особено важно. Трябва да се прави бавно и да няма запъхтяване. Вдишвате, задържате, издишвате, задържате. Бавно. Ако се запъхтите или ако главата ви се замае при въртенето, спирате. Започва се от 2-3 повторения и всеки ден увеличавате по едно, докато стигнете до 21 повторения на всяко упражнение.

Последно променена в Четвъртък, 02 Март 2017 14:25
Прочетена 5308 пъти

Оставете коментар

Уверете се, че сте въвели цялата необходима информация, означени със звездичка (*). Не се допуска HTML код.

  1. Най-популярни
  2. Най-нови

Facebook